• امروز : پنج شنبه - ۱۵ آذر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 4 - جماد ثاني - 1446
  • برابر با : Thursday - 5 December - 2024
7

اجرای طرح اسقاط خودروهای فرسوده موجب اشتغال‌زایی و کاهش مصرف سوخت می‌شود

  • کد خبر : 3271
  • ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۸:۴۸
اجرای طرح اسقاط خودروهای فرسوده موجب اشتغال‌زایی و کاهش مصرف سوخت می‌شود

عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه احیای اسقاط خودروهای فرسوده موجب اشتغال‌زایی خواهد شد، گفت: با اجرای طرح مجلس خودروهای فرسوده از رده خارج و به تبع آن کاهش مصرف سوخت را خواهیم داشت.اجرای طرح اسقاط خودروهای فرسوده موجب اشتغال‌زایی و کاهش مصرف سوخت می‌شود روح الله ایزدخواه عضو هیأت رئیسه کمیسیون […]

عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه احیای اسقاط خودروهای فرسوده موجب اشتغال‌زایی خواهد شد، گفت: با اجرای طرح مجلس خودروهای فرسوده از رده خارج و به تبع آن کاهش مصرف سوخت را خواهیم داشت.
اجرای طرح اسقاط خودروهای فرسوده موجب اشتغال‌زایی و کاهش مصرف سوخت می‌شود

روح الله ایزدخواه عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، در مورد افزایش مصرف سوخت در کشور اظهار داشت: تا کنون طرحی در این رابطه به صحن مجلس نیامده است. اما دوستان ما در کمیسیون انرژی از این مسئله بیشتر مطلع هستند.

وی همچنین در مورد مصرف سوخت خودروهای داخلی افزود: در صنعت خودرو یکی از دلایلی که موجب افزایش مصرف سوخت می‌شود، عدم اسقاط خودروهای فرسوده است؛ امروز طبق آمار حدود ۴ میلیون خودروی فرسوده در کشور تردد می‌کند که این آمار ظرف یکی دو سال آینده به ۸ میلیون خواهد رسید؛ این خودروها مصرف را ۴ – ۵ برابر نُرم عادی می‌کنند.

این عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه بعد از دولت روحانی اسقاط خودروهای فرسوده صورت نگرفته است، گفت: ما اتفاقا در این خصوص یک طرحی را در کمیسیون صنایع و معادن دنبال کردیم که از ظرفیت قانونی گواهی صرفه جویی سوخت که در قانون تولید رقابت پذیر و هوای پاک آمده است، استفاده کنیم و برای دارندگان خودروهای فرسوده یک مشوق تحت عنوان گواهی صرفه جویی سوخت بگذاریم که طبق قانون، دولت باید در هر کجا که صرفه جویی سوخت اتفاق می افتد از این گواهی برای تشویق مردم استفاده کند.

ایزدخواه ادامه داد: با این گواهی می‌توانیم مشوق ایجاد کنیم که دارندگان خودروهای فرسوده بیایند و خودروهایشان را اسقاط کنند به طوری که هم نیازی به منابع بودجه‌ای نباشد و هم بتوانیم فرآیند اسقاط را تشویق کنیم؛ این طرحی است که آماده شده و روی آن کار می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم این موضوع را احیا و سرعت ببخشیم.

وی با بیان اینکه حدود ۲۲۰ مرکز اسقاط که در دولت نهم و دهم ایجاد شده بود الان غیر فعال شده است، گفت: در آن دوره فرآیند اسقاط خودرو موفق بود و سالانه چند صد هزار خودرو اسقاط می‌شد که متاسفانه همه آن‌ها غیر فعال شده است؛ این مراکز همه سرمایه مردم و بخش خصوص است و چون به این مرکاز تغییر کاربری هم نداده بودند، روی دست مانده بود.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه با این طرح مراکز اسقاط خودروهای فرسوده احیا می‌شود و به نوعی موجب اشتغال خواهد شد، بیان داشت: با اجرای این طرح خودروهای فرسوده از رده خارج و به تبع آن کاهش مصرف سوخت را خواهیم داشت؛ در این مسئله هم دولت و هم دارندگان خودروهای فرسوده برد می‌کنند، فشار مالی آنچنانی هم به دولت تحمیل نمی‌شود؛ این مسئله را با معاون اول رئیس جمهور، وزیر صمت، وزیر نفت و وزارت اقتصاد مطرح کردیم ولی متاسفانه آقایان خودسر عمل می‌کنند و پای تعامل و مذاکره با مجلس نمی‌نشینند و با مجلس همفکری هم اندیشی نمی‌کنند و ما مجبوریم از اهرم قانونی استفاده کنیم و با دولت با قانون صحبت کنیم.

ایزدخواه با بیان اینکه ما نمی‌خواهیم مسائل مجلس را به دولت تحمیل کنیم، خاطر نشان کرد: اگر دولت قبل از اینکه بخواهد چیزی قانون شود بیاید و نظر مجلس را بشنود، قطعاً با هم‌فکری می‌توان بسیاری از مسائل را حل کرد.

وی در پایان گفت: متاسفانه تا کنون هیچ فیدبک مثبتی از طرف دولت برای توجه به این موضوع ندیده‌ایم در حالی که صنعت اسقاط خودرو واقعاً یک صنعت لازم و ضروری و یک تکلیف قانونی در کشور است که روی زمین مانده و ما به قوت آن را پیگیری می کنیم تا به نتیجه برسد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://tahlilerouz.ir/?p=3271

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.