گروه اجتماعی تحلیل روز به نقل از خبرگزاری فارس- مریم شریفی؛ «شهید رئیسی اهل عصبانی شدن نبود. ما عصبانیت و نهیب زدن رئیسجمهور را فقط در جایی میدیدیم که مردم ناراضی بودند، آنجا که تجمعی از مردم شکل گرفته بود. مثلاً در سفرهای استانی اگر در مسیر فرودگاه تا محل استقبال، گروهی از مردم جمع شده بودند به اینامید که صدایشان را به گوش رئیسجمهور برسانند و مشکلشان حل شود، آیتالله رئیسی به ما نهیب میزد که چرا قبل از سفر به این مورد رسیدگی نشده که مردم اذیت نشوند؟ تکرار این تذکر شهید رئیسی، باعث شکلگیری کارگروه «صدای مردم» شد.»…
همه آنهایی که مسؤولیتی در دولت سیزدهم پذیرفته بودند، خوب میدانستند رئیسشان، خط قرمزی جز مردم ندارد. اینطور بود که کارنامه ۲سال و ۹ماهه دولت بهویژه در سفرهای استانی، مزین شد به جلوههای احترام به خواست مردم و پیگیری مشکلات آنها.
رسیدگی به تجمعات رسوبشده در دولت سیزدهم
رئیس مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری که چنته پری از مصادیق این مردمداری شهید جمهور دارد، با اشاره به حساسیتهای آیتالله رئیسی در رسیدگی به مشکلات مزمن مردم که به شکلگیری یک کارگروه خاص منجر شد، میگوید: «در چند سفر اول استانی، میدیدیم تجمعات رسوب شدهای از دولتهای قبل از طرف گروههای مردمی که سالها به مشکلشان رسیدگی نشده بود، تشکیل میشود. برای رفع این مشکل بود کهایده راهاندازی «کارگروه صدای مردم» مطرح شد.
به این ترتیب، قبل از هر سفر استانی رئیسجمهور، با اعزام یک تیم به استان موردنظر، کارگروه صدای مردم را راهاندازی میکردیم تا به شناسایی نقاط ضعف عمومیتداری که منجر به تجمع مردم یا تهیه طومار میشد، اقدام کنند. این اتفاق جدیدی بود که در دولتهای قبل سابقه نداشت و در دولت سیزدهم سازماندهی شد.
برای مثال، در سفر استانی اصفهان معلوم شد ۴۰ هزار نفر به دلیل موضوعی که بین وزارت راه، ارتش و سازمان اوقاف، مشترک بود و از قبل از انقلاب به آن رسیدگی نشده بود! گلهمند و معترض هستند. موضوع مورد مناقشه، زمینهای علی آباد اصفهان و سند مالکیت و مشکلات حقوقی ۴۰ هزار نفری بود که در آن زمینها ذینفع بودند.
با پیگیری مرکز ارتباطات مردمی، قبل از سفر استانی شهید رئیسی به اصفهان، کارگروه صدای مردم در این استان تشکیل شد و با برگزاری جلسه بین دستگاهی بین ۳ نهادی که اشاره کردم، این موضوع را به سرانجام رساند و مشکل را حل کرد. از این موارد در اغلب سفرهای استانی داشتیم که با تدبیر کارگروه صدای مردم، به نتایج خوبی ختم میشد.»
در کارگروه «صدای مردم» چه خبر است؟
«کارگروه صدای مردم، یکی از محورهای نگاه تحولی دولت مردمی آیتالله رئیسی است. نکته مهمی که وجود دارد، این است که این کارگروه، اختصاص به سفرهای استانی ندارد و در تمام وزارتخانهها ایجاد شده و بازرسی وزارتخانه، حوزه ریاست وزارتخانه و ۵ یا ۶ نفر از اعضای اصلی شورای معاونین وزارتخانه، عضو کارگروه صدای مردم هستند.»
حجتالاسلام «احمد صالحی» در ادامه درباره شیوه رسیدگی به مشکلات مردم در کارگروه صدای مردم میگوید: «نحوه کار به این صورت است که مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری به صورت ماهانه، موضوعات عمومیتدار را از سامانههای ۱۱۱ و ۶۱۳۳ مرکز «سامَد»(سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت) جمعآوری و به وزارتخانهها ابلاغ میکند تا در کارگروه صدای مردم رسیدگی شود.
براساس شیوهنامه تدوینشده، موضوعات باید ظرف مدت یک ماه در این کارگروه مطرح شود و اعضا برای حل آن، راهکار ارائه دهند. یعنی صرفاً قرار نیست مشکلات مردم در این کارگروه مطرح و درباره صحبت شود بلکه مسأله باید حل شود. حتی اگر مواردی مطرح شود که بین دستگاهی باشد و آن وزارتخانه موضوع را دوباره به ما ارجاع دهد و بگوید این فقط در اختیار ما نیست و باید فلان وزارتخانه و نهاد هم باید در کارگروه شرکت داشته باشند، ما جلسات بین دستگاهی برگزار میکنیم تا مشکل رفع شود.»
شهیدی که معیار خدمت شد…
«خوب است بدانید کارگروه صدای مردم نهفقط در وزارتخانهها بلکه در استانداریها هم، با ابلاغ بالاترین مقام وزارتخانه و استانداری(یعنی وزیر و استاندار) تشکیل و نهادینه شده است. یعنی دولتهای بعدی هم باید در همین مسیر حرکت کنند و نمیتوانند از این جریان رسیدگی به مطالبات مردم، شانه خالی کنند.
به قول یکی از دوستان، شهید رئیسی طوری عمل کرد که تبدیل به معیار و شاخص خدمت شد و هر فردی در دورههای بعدی رئیسجمهور شود، عملکردش را در مقایسه با عملکرد او میسنجند.»
پایان پیام/